ÖNSÖZ İnsanoğlu var olduğundan beri yeryüzünde eğitim faaliyetleri de sürekli var olmuştur. Bu faaliyetlerin mutlak sebebi bireylerdeki iyiliğin ve doğruluğun bilgisine ulaşma ihtiyacıdır. Bunun dışında insanlar çeşitli yeteneklerin geliştirilmesi, yatkın oldukları meslekler hakkında eğitim görme, toplumun kültürünü yeni yetişen nesillere aktarma gibi pek çok sebeple eğitim çalışmalarında bulunmaktadır. Eğitimin en temel hedeflerinden biri de bireylerin “ahlaklı” olmalarını sağlamaktır. Ahlak eğitimindeki amaç ahlaki karakter oluşturmaktır, denilebilir. Ahlaki karakter de genel olarak, ahlaki değerleri benimsemiş olma, bunları davranışlarına yansıtabilme, her türlü şartlarda ve durumlarda dahi ahlaki kurallara bağlılığı devam ettirme olarak tanımlanabilir. Ahlaki değerlerin öğretilmesinde Kuran ve Sünnet önemli temel kaynaklardır. Ahlaki değerlerin kazandırılması için İslam’ın Kurandan sonraki ana kaynağı olan hadislerin de kullanılması, Hz. Peygamberin (s.a.v.) eşsiz ahlaki kişiliği ve her Müslümanın beşer olarak ilk rol-model niteliğinde örnek alması gereken şahsiyet olmasından kaynaklanmaktadır. Hz. Peygamberin ahlaki değerler ile ilgili hadislerinin, bizlere ışık tutacak en önemli kaynaklardan biri olduğu bir gerçektir. İnsanlarda karakter eğitiminin temelleri, doğumdan itibaren aileler tarafından atılır. Fakat karakter eğitimi, bireylerin tüm hayatları boyunca sürekliliğini sağlamaları gereken bir eğitimdir. Bundan dolayı bireyler yaşamlarının bütün kademelerinde ahlaklarını iyileştirme gayreti içinde olmalıdır. Karakter eğitimi, insanlara güzel ahlak kazandırmak için vardır. Güzel ahlak ise kişinin hayatta sahip olabileceği en değerli özelliktir. Birçok düşünür ahlak eğitiminin bütün eğitimlerden önce geldiğini belirtmişlerdir. Ayrıca Hz. Peygamber de güzel ahlakı tamamlamak için gönderildiğini belirterek 5 kendisinin uyguladığı eğitimin ana amaçlarından birinin güzel ahlak olduğunu bildirmektedir. Bu araştırma kapsamında, hadislerin değerler eğitiminde oynadığı rolün önemine değinmek amacıyla, sahih bir hadis kaynağından yararlanılarak, hadislerin ahlaki değerler ve karakter eğitimi açısından önemi ve nasıl kullanılması gerektiği açıklanmaya çalışılmıştır. İslam’ın ana kaynakları olan Kur’an ve sünnet karakter eğitimi ve ahlaki değerlere dair çok önemli ilkeler ortaya koymuştur. Bu ilkeler çerçevesinde geniş bir İslam ahlakı literatürü ortaya çıkmıştır. Bu çalışma ile İslam ahlakının ikinci ana kaynağı olan Hz. Peygamberimizin hadislerini bizlere ulaştıran önemli şahsiyet İmam Buhari’nin “Sahih-i Buhari” isimli eserinin “Edeb” bölümü çerçevesinde Hz. Peygamber’in karakter eğitiminde ortaya koyduğu ahlaki değerleri ve bu değerlere yüklediği anlamlar incelenerek ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu çalışma, giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın konusu, amacı, önemi, metodu ve sınırlılıkları belirlenmiştir. Birinci bölümde ise araştırmaya konu olan değer, değer eğitimi, ahlak, ahlak eğitimi, ahlaki değerler, karakter ve karakter eğitimi gibi terimler kavramsal bir çerçevede incelenerek açıklanmıştır. Ayrıca birinci bölümde araştırmanın temel kaynağı olan “Sahîh-i Buhari” ve müellifi hakkında bilgilere yer verilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde, Sahih-i Buhari edeb bölümünde bulunan hadislerin hangi değerleri kazandırmak istediği belirlenmiş, gerekli terminolojilerinin açıklanması ve değerler eğitimi ve karakter eğitim açısından değerlendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın hazırlanması sürecinde maddi manevi hiçbir yardımını esirgemeyen ve destekleriyle her zaman yanımda olan kıymetli eşime ve çalışma sürecinde sevgi ve şefkat konusunda ihmal ettiğim sevgili çocuklarıma teşekkürü borç bilirim. Mehmet Erkan