Tarih incelemeleri sadece geçmişi anlamak için değil aynı zamanda geleceği şekillendirmek için yapılmaktadır. Gelecek, hatalarıyla sevaplarıyla geçmişin üzerine kurulmaktadır. Geçmişin muhasebesi iyi bir şekilde yapılmalıdır ki o dönemde yapılan hatalar tekrar etmesin. Türkiye Cumhuriyeti’nin geçmişi de Osmanlı Devleti’dir.
Bu kitabın konusu ahlâk eğitiminde öze dönüştür. Osmanlı Devleti’nin ahlâk eğitiminde nasıl bir süreçten geçtiğini anlamaya çalışmak asıl amacımızdır. Ahlâk eğitiminde neyi nasıl yapmışlar bunu araştırmak önem arz etmektedir. Osmanlı Devleti’nin XIX. yüzyılda yaşadığı değişim diğer alanları etkilediği gibi ahlâk eğitimini de derinden etkilemiştir. Bu kapsamda ahlâk eğitiminde amaçlar ve bu amaçlara ulaşmak için belirlenen hedeflerin ne olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu tespitlerle ahlâk eğitiminde özün ne olduğu tanımlanması yapılmıştır.
Konunun günümüze bakan en önemli yanı ahlâk meselesinin insanın ve toplumların ayrılmaz bir parçası olmasıdır. Bu doğrultuda yapılan araştırmalarda bir takım sabiteler ve değişkenler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Ahlâk eğitiminde günümüz için alacaklarımız değişkenlerden ziyade sabitelerde olacaktır.